کد مطلب:188856 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:150

انگیزه ی دعا و تضرع
چنان كه یادآور شدیم از روایات معصومین (ع) استفاده می شود، هر گونه گریه و تضرع در پیشگاه خداوند از ارجمندی بالا برخوردار نیست. بلكه آن دعا و نیایش و گریه و تضرعی نزد خداوند، محبوبترین است كه تنها و تنها برای خدا باشد.

امام باقر (ع) می فرماید: هیچ قطره ای نزد خداوند ارجمندتر و محبوبتر نمی باشد، از قطره ی اشكی كه در تاریكی شب و از خوف خدا فرو ریزد و برای غیر خدا نباشد [1] .

با این حال، نباید غافل بود كه، اصولا توجه به خداوند و اتكا و اعتماد به او، حتی در زمینه ی امور مادی و دنیوی، لازم و ارجمند است. چنان كه امام باقر (ع) در دعاهای خود می فرمود: خداوندا! از پیشگاهت، رفاه و آسایش در زندگی تا پایان عمرم را، خواستارم. معیشت و امكاناتی كه به وسیله ی آن ها بتوانم تو را عبادت و اطاعت كنم و به بهشت و رضای تو دستیابم... خداوندا! دنیا را چون زندانی برایم قرار مده و جدا شدن از آن را برایم دشوار نگردان... [2] .

امام (ع) در این بیان، زندگی همراه با آسایش را در جهت عبادت و بندگی خدا آرزو كرده است و نه رفاه و آسایشی كه وسیله ی دلبستگی انسان به دنیا و غفلت از خدا و یاد خدا و اطاعت او شود!


[1] عن ابي جعفر (ع) قال: ما من قطرة احب الي الله عزوجل من قطرة دموع في سواد الليل مخافة من الله لا يراد بها غيره. كافي 2 / 482.

[2] الباقر (ع): اسئلك اللهم الرفاهية في معيشتي ما ابقيتني، معيشة اقوي بها علي طاعتك و ابلغ بها رضوانك... و لا تجعل الدنيا علي سجنا و لا تجعل فراقها علي حزنا. بحار 97 / 379.